Tjeklisten til din DIY musikudgivelse

diy-artist musiker Apr 02, 2020

Står du med nogle fede numre klar eller er du pt. i studiet for at indspille? Læs med her og få en tjekliste, du kan krydse af før du sender noget på gaden.

(💡 Print-venlig tjekliste til download i bunden af bloggen)

De fleste bruger 90% af deres energi på at lave musikken og 10% på at promovere den.

Indenfor marketing vil nogle påstå, at det i virkeligheden burde foregå modsat. Hvis ingen hører om din musik, får du nemlig ingen penge ind til at lave ny musik. Du får heller ingen nye fans og forbliver i den lille danske indie-suppedas

Den største fejl mange begår er, at de sender musikken ud, uden at have lavet nogen form for udgivelsesstrategi. Musikbranchen er alt andet end merciful.

At påstå, en kunstner kun skal bruge 10% af sin tid på selve kunsten, er vist lige at strække den lidt langt. Det er jo kunsten vi lever og ånder for!

MEN, 10% på markedsføring og PR er også for lidt, hvis vi vil nogen steder. Det kræver tid og dedikation at finde de rette medier.

Før der går lige lovlig meget matematik i den, så vil jeg i stedet foreslå, at du dedikere et forløb til at sætte din udgivelse op.

Som jeg skrev i indlægget “4 ting du vil undgå, når du udgiver en single DIY-style”, er den største fejl mange begår nemlig, at sende musikken ud, uden at have lavet nogen form for udgivelsesstrategi. Musikbranchen er alt andet end merciful.

Hvad der udkommer idag, er ofte glemt i morgen.

Brug denne tjekliste til at sikre, at du har fået det mest essentielle på plads, før du trykker ‘submit’: 

Pressekit

  • Billeder
    • God opløsning, både i høj- og bredformat
  • Pressetekst
    • Beskrivelse af din udgivelse og kort om dig som kunstner
  • Bio
    • Om dig som kunstner; din kunstneriske baggrund og andre interessante dele af dit liv
  • Link til musikken
    • Hvis du udgiver en single, er det selvfølgelig dén du linker til.
    • Album: 2-3 udvalgte numre i prioriteret rækkefølge
  • Links til SoMe og kontakt-info
    • Hvor finder folk mere om dig? Hvordan får de fat på dig eller din manager/booker for flere informationer?

Grafisk materiale

Find en visuel identitet til din udgivelse med farver, fonte og billedstil, der passer til musikken.

Mange musikere er også gode til visuelle medier. Uanset hvad, kan det dog være en god idé at få sparring fra en grafiker. Hun/han er vant til at sætte grafik og budskaber op i et salgsøjemed og har derfor en god indsigt i, hvad der både ser godt ud OG virker.

Du får mindst brug for:

  • Cover:
    • Kvadratisk format til album og singler (også selvom det er digitalt) Typisk 3000x3000 pixels.
  • Facebook:
    • Cover banner med titel og dato for udgivelsen (min. 820 x 312 pixels*)
    • Evt. event banner, hvis du har et release-event (min. 1200 x 628 pixels*)
    • Billede/grafik til betalt annoncering (evt. et godt pressebillede)
  • Instagram:
    • En række fede billeder, evt. med lyrics-bidder, udgivelses- og tour-datoer, etc.
    • Video-materiale til din Story, der viser dit nummer fra sin bedste side
  • Tryksager:
    • Visitkort / små promokort (trust me, dem bliver du glad for)
    • Plakater i A3 (Flot plakat, der viser din udgivelses titel, dato og fantastiske grafik)  

* Facebook ændrer nogen gange størrelsen på deres cover af en eller anden årsag.

Download tjeklisten her


Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet for endnu flere tips om livet som DIY-musiker, hvordan du laver din egen PR, eller hvordan du får økonomisk støtte til dit projekt!

Close

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en "heads up", før næste workshop

Pssst... Jeg hader også SPAM. Forvent udelukkende mails med masser af inspiration, viden og gode tilbud.