4 ting du vil undgå, når du udgiver en single DIY-style

diy-artist musik Mar 29, 2020

At udgive musik både er og skal være sjovt. For mange af os musikere bliver drømmen om airplay og platinplader dog afløst af enorme mængder stress (trust me, I know).

Skuffelsen er stor når ens hjertebarn efter ugers hårdt arbejde sygner hen med 561 plays - måske omkring 800... Hvis du tæller YouTube med.

Før du begynder på processen omkring din udgivelse, er der et par vigtige ting, du vil være særligt opmærksom på. 

Gør din næste udgivelse til en dejlig oplevelse ved at undgå disse 4 ting:

 

1. Lad være med at stresse!(!!)

Den vigtigste lektie, jeg har lært på egen krop, og ikke mindst ved at observere musikerkollegaer, er at planlægge et udgivelsesforløb i god tid. For nej...

Man kan ikke bare lige lægge et nummer på Spotify, så det kommer ud i morgen...

Og ens yndlingsblogger kaster sig ikke til tastaturet, for at nå at skrive om dit nummer, der udkom igår.

Ro på. Lav dit nummer færdigt og SÅ vælger du en udgivelsesdag. Er du ambitiøs med PR og marketing, vælger du en dato om tre-fire mdr, så du kan nå at få trykte magasiner til at skrive om dig.

Jeg ved, hvor svært det er at vente, når man har lavet verdens bedste nummer, som ALLE bare MÅ høre.

Men jo mere vi sjusker med vores plan, desto færre får æren af at høre musikken - fordi folk ikke ved den eksisterer.

 

2. Drop forventningerne til Facebook og Instagram.

Dine venner er uden tvivl søde til at like og dele dine opslag, og hvis thumbs-up var = penge, ville du være semi-rig...

Jeg vil ikke underkende, hvad sociale medier kan gøre for at sprede kendskab til din musik, men, men, men, vi må udover den gængse kreds af familie og kammerater.

For det første er det kun cirka 6-7% af vores følgere, der ser de organiske opslag. For det andet vil vi jo gerne have en masse af dem, som vi ikke kender, til at skrive og tale om os.

Løsningen: En PR-strategi.

Start med at sætte dig ned med pen og papir og skriv alle de relevante medier, kanaler, journalister og influencers ned, som du kan komme i tanke om.

Hvis du ikke allerede har, så begyndt at opbyg en relation til dem, f.eks. ved at høre deres programmer, læse deres blogs, deltage i deres debatter online, osv.

Relationer er vigtige i PR, så vis gerne, at du interesserer dig, før du beder andre om hjælp (selvom det er selvfølgelig ikke muligt at gøre med alle) 

Til sidst laver du en tidslinje, hvor du plotter deadlines ind for de forskellige medier.

På den måde kan du være ‘on top of things’ og undgå at være den utjekkede, der skriver til et magasin ugen efter det er sendt til tryk. Hvis du ikke kender til deres deadline, så ring og spørg.

 

Hos et bureau betaler du bl.a. for det store research-arbejde, der ligger forud på en god PR og marketing-indsats... Så undervurder ikke hvor meget tid, du skal sætte af for at finde de rette medier og kontakter! 

 

3. Tro ikke, at alt er gratis

Jeg tvivler på, at der findes andre brancher end musik og kunst, der har høje forventninger til, at penge og publikum bare fosser ind af sig selv.

Så snart du har meddelt dine 675 følgere på Instagram, at du har udgivet et nummer, så drøner de alle ind på Spotify og hører nummeret 100.000.000 gange i træk, så du med dine streams til 0,06 kr. stykket, kan betale din husleje… Hmm...?

Vi er kunstnere, men vi er også en forretning, der sælger produkter. Hvis nogen tror, at man kan tjene penge på de 6% af ens følgere, der ser ens opslag organisk, så... håber jeg deres husleje er meget lav. (*wink wink*)

For at tjene penge, skal vi bruge penge - eller have nogle søde, dygtige venner.

Ift. din investering kan du gå to veje:

DIY-vejen, hvor du investerer i en grafiker og journalist, der hjælper dig med at lave en solid pressepakke med tilhørende flot grafik som du bruger til betalte annoncer på Facebook og Instagram.

Derudover en spændende historie, du kan pitche ind til medier (Det er praktisk talt umuligt at skrive en god historie om sig selv). PR (... gratis omtale) er stadig super vigtigt her!

Bureau-vejen: Undersøg både dansk og udenlandsk marked for PR- og marketing-bureauer, der arbejder med mindre kunder.

Vær her bevidst om dine mål for kampagnen. Med fare for at gøre en masse folk sure, så er dansk musikbranche utroligt lille. Giver du 10.000 kr. For en kampagne, skal du være helt klar omkring, hvad du forventer for pengene. Hvis det en notits i GAFFA, er det måske noget, du kunne skaffe selv for en mindre timepris?

Jeg foreslår at du starter med at give det et skud selv - og giv den så alt, hvad du har.

Hos et bureau betaler du bl.a. for det store research-arbejde, der ligger forud på en god PR og marketing-indsats... Så undervurder ikke hvor meget tid, du skal sætte af for at finde de rette medier og kontakter!

 

4. Tænk ikke kun på streams og airplay

Når du begynder at se din musik som en forretning, begynder du også at se på, hvor stor din indkomst skal være, for at forretningen kan køre rundt. Har du brugt 10.000 kr. på at producere en single og 10.000 kr. På markedsføring, så skal du - for at have en bæredygtig karriere - tjene de penge tilbage + avance.

Let's do the math

Har du 675 følgere, svarer det hypotetisk til, at de hver giver dig cirka 30 kr. Det er jo hvad de fleste har i sparegrisen, tænker man. Men… sælger du overhovedet noget til 30 kr.? 

Hvis du forventer en omsætning udelukkende baseret streams, hvilket som bekendt har en gennemsnitlig pris på 0,06 kr., så skal du op på... 500.000 streams (Fik selv 02 i matematik, prøv eventuelt regnestykket selv)

Jeg ved ikke med dig, men jeg har endnu ikke fået en halv million streams på ét nummer. Det sker forhåbentligt snart, men en mere bæredygtig strategi end at krydse fingre kunne være at koble andre produkter på en udgivelse. Ligesom Beyoncé, Rihanna og Lady Gaga laver perfume og makeup-linjer, kan du overveje et - måske mindre klichéfyldt - produkt/merch.

Hvis du er rigtig opfindsom (det ved jeg, du er), så vælger du noget, der symbolsk støtter op om både din udgivelse og dig som kunstner. En såkaldt “talk trigger”, der sætter gang i snakken. 

Fiktivt eksempel på en "talk trigger"

Du udgiver en single, der hedder “Fresh Summer Body”. Traditionelt merch, så som en t-shirt eller mulepose, kan være med til at generere salg, men hvis du har sådan en t-shirt:

… Kan du være sikker på, at ingen skriver hjem om hverken dig eller t-shirten bagefter.

Har du derimod sådan en t-shirt:

... Vil det 100% sparke gang i en samtale eller to. Når det gælder talk triggers siges det, at “anderledes ofte bedre end at være bedre”. Indrømmet, det er et lidt søgt eksempel. Men en nogenlunde god pointe at slutte af på.


 

Brug din kreativitet

Når du skaber din kampagne rundt om din udgivelse - og det gør du jo. For du lægger jo ikke bare din musik på soundcloud, deler et link på Facebook og kalder det for en udgivelse… vel?

Så brug al din fantasi på at finde en unik egenskab ved dig og dit nummer. Og læg så al den tid i PR, som du kan samle sammen.

Det lyder utroligt banalt dét med den unikke historie. Måske føler du, det også kan virke påtaget, men så har du ikke fundet den rigtige vinkel endnu. Det er nærmest en kunst i sig selv - og vel nok grunden til at så få gør det.

Bare husk: Der er aldrig nogen, der har delt en historie om en fuldkommen gennemsnitlig oplevelse, de har haft. Og som det blev sagt af bl.a. Henry Jenkins: 

 

“If it doesn’t spread, it’s dead”

 

Held og lykke med udgivelsen!


$$$:

Hvis det glipper med indtjeningen, kan du jo overveje at få dele af din udgivelse betalt gennem fondsstøtte. Klik her for et gratis webinar om fundraising.

Nyhedsbrev:

Kunne du bruge de fire tips, så meld dig til nyhedsbrevet, hvor du får endnu flere DIY-guldkorn og tips til kreativt iværksætteri tilsendt til dig.

Close

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en "heads up", før næste workshop

Pssst... Jeg hader også SPAM. Forvent udelukkende mails med masser af inspiration, viden og gode tilbud.