5 tips, der opgraderer din fondsansøgning

fundraising Feb 02, 2020
Nogle gange er det ret simple ting, der afgør om du får funding eller ej. Gennem års erfaring og samtaler med forskellige danske fonde og bestyrelser kommer her 5 tips, der skærer fårene fra bukkene:
 
1. “The why”
Gennem skriveprocessen når du igennem de forskellige HV’er: Hvad, hvor, hvornår og hvordan, det hele skal løbe af stablen. Den sværeste af hv’erne er uden tvivl HVORFOR. Ikke desto mindre er det motivationen og missionen bag projektet, der er det mest interessante at høre om - og et sted du kan skille dig ud fra mængden.
 
Du kan have det vildeste, underligste eller sjoveste projekt, men hvis ikke du kan forklare hvorfor det er vigtigt og hvem det er til glæde for... Så bliver du slået mange trin tilbage i fundraising-gamet. 
 
Alle projekter bør have en one-liner, der kan forstås - eller i det mindste vække nysgerrighed - blandt de fleste.
 
2. Samarbejdspartnere
Hvis du selv sad med en pose penge, du kunne investere i et kunstnerisk projekt, ville du så satse på den enkelte person, der skulle tage det seje træk alene, eller personen, der havde samlet et stærkt team bag sig med forskellige ressourcer - og måske endda et navn eller to, du kendte i forvejen?
 
Der er naturligvis intet galt i at arbejde solo, det kan være en kæmpe styrke. Når det kommer til at realisere et projekt er der dog bare ofte ‘power in numbers’. Samarbejdspartnere viser, at andre tror på dit projekt og er villige til at lægge tid og energi i det.
 
Arbejder du alene af princip, kan du i stedet vedlægge anmeldelser eller anbefalinger fra tidligere partnere, medier, spillesteders, etc.
Jeg ved ikke med dig, men når jeg selv skal investere i noget, læser jeg altid, hvad andre har skrevet om det først.
 
Det er motivationen og missionen bag projektet, der er det mest interessante at høre om - og et sted du kan skille dig ud fra mængden.
 
3. “Se vedhæftede”
Nu vi er ved bilag… Har du styr på dem, eller er det tilfældigt, hvad der ryger med når du søger??
 
En kort liste over must-have vedhæftelser er:
  • Kunstnerisk CV (ligesom det, du sender afsted med jobansøgningen, bare med fokus på kunsten; udgivelser, legater, vigtige spillejobs, partnere…)
  • 2-3 eksempler på musik (som link eller mp3)
  • Pressemateriale (omtaler, seneste pressetekst, eller lignende)
  • Budget (Som pdf. Download en gratis budget template her fra sitet)
Ansøgningsprocesserne er meget forskellige. Nogle steder skal du vedhæfte en motiveret ansøgning, andre steder SKAL du bruge deres formular.
 
 
4. Proceduren - “Max 500 anslag”
Her kommer nok et af de bedste tips: Fordi proceduren er så forskellig, tjek lige dette ud før du skriver din ansøgning færdig.
 
ÅRH, hvor har jeg revet mange hår ud af hovedbunden, når jeg efter en time med at layoute billeder, fonte and the works, logger ind på ansøgningsportalen og ser, at fonden har det tørreste og mest rigide skema.
 
5. Get to the point - Marie Kondo dit copy!
Jeg tænkte, at tip nummer fire var det bedste, men der er faktisk ét, både du og ikke mindst fondene vil blive rigtig, rigtig glad for:
 
Get.
To.
The.
Point..!
 
En god ansøgning til et mindre projekt er på cirka 1,5 side. På denne plads skal du nå igennem alle dine hv’er. Vær derfor meget konkret omkring, hvad du vil lave og hvordan.
 
Er dit projekt et af de avancerede af slagsen, kan du evt. vedlægge uddybende materiale, linke til et website eller måske en video, hvor du forklarer det. Man kan dog ikke forvente at udvalget har tid til det. Udvalgene bruger i gennemsnit et par minutter per ansøgning.
Alle projekter bør derfor have en one-liner, der kan forstås - eller i det mindste vække nysgerrighed - blandt de fleste.
 

 
Klar til at arbejde intensivt med dine ansøgninger?
 
Tjek vores onlinekurser ud:
 
Fundraisingens ABC (20 min. gratis webinar)
 
Close

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en "heads up", før næste workshop

Pssst... Jeg hader også SPAM. Forvent udelukkende mails med masser af inspiration, viden og gode tilbud.